Czy Znamy Sztukę Filmową? Komentarz do Ankiety

„Obraz najżywiej przemawia do wyobraźni i działa na wszystkie zmysły”. Kierując się tą mądrością postanowiliśmy zbadać poziom wiedzy o filmie oraz zakres zainteresowań nim naszej młodzieży.

Ankietę wypełniło 101 uczniów ze szkół: Liceum Ogólnokształcącego i Technikum Hotelarskiego. Wypełnili formularze anonimowo. Wyłonił się z nich obraz waszych zainteresowań  filmem. Niestety nie napawa on dumą. Jesteście częściej pasywnymi odbiorcami sztuki filmowej – oglądacie co prawda filmy, również  polskie, ale robicie to powierzchowne, bez refleksji.

Tak więc – oglądacie filmy najczęściej w TV i Internecie. I tu nie ma wątpliwości co do przyczyn – kino jest dla was za daleko lub za drogie czy też oferta dla was mało atrakcyjna. Również z tych dwóch wyżej wymienionych  źródeł czerpiecie wiedzę o filmie (ponadto z rekomendacji przyjaciół). Są to najczęściej proste omówienia treści. Nie docieracie już do krytycznej profesjonalnej recenzji. Nic więc dziwnego, że na pytanie , co dla was znaczy dobry film”, większość napisała: :nie nudzi”, „jest ciekawy”, „szybka akcja”, „znani aktorzy”. Znalazłam na szczęście inne wypowiedzi: ”To, taki film, po obejrzeniu którego pozostaje pewien niedosyt i chęć uzyskania więcej”, „Film, który czegoś uczy, wnosi coś do życia”. Przykre, ale nie znacie środków filmowego wyrazu, stąd tak ubogie uzasadnienia. I tu pozostaje wiele do nadrobienia .

Jak spodziewałam się,  interesują was przede wszystkim filmy akcji (60%) – w filmie „musi się coś dziać”, „musi być tempo”. Z podanych gatunków wybieraliście filmy sensacyjne, science -  fiction, komedie, katastroficzne, rzadziej pojawiał się dramat, film dokumentalny czy historyczny. Niektóre osoby zakreślały wszystkie gatunki filmowe, ale ci sami respondenci nie potrafili odpowiedzieć na powyższe pytanie.

Tylko 12 osobom znany był pakiet filmów polskich Filmoteki  Szkolnej, znajdujący się w naszej bibliotece - podejrzewam, że były to osoby działające w kole filmowym w naszej szkole. Uczniowie podali, że oglądają filmy na j. polskim, wdż, religii, biologii czy j. angielskim.

Uczniowie oglądacie również filmy polskie, ale: czasami – 75 %, rzadko – 15%, wcale – 10 %. Niestety wiedza o polskim kinie jest znikoma. Zaledwie 30 osób wymieniło przynajmniej 1 festiwal filmowy w Polsce. To osoby z klas, które uczę, więc wymienili Nowe Horyzonty we Wrocławiu, o Gdyni wspomniało 5 osób - to wszystko. Nie znacie wybitnych polskich reżyserów, chociaż 24 osoby wymieniły R. Polańskiego i A. Wajdę.

Mimo ubogiej wiedzy na temat filmu, wyniki ankiety wykazały, że realizacja programu edukacji filmowej na lekcjach j. polskiego i w ramach koła filmowego daje pozytywne efekty. Część z was ma jakieś pojęcie o filmie i chce uczestniczyć w różnych formach edukacji filmowej – poznawać film i realizować własne pomysły. Najpopularniejsze, zaproponowane przez ekipę filmową naszej szkoły, zajęcia to: spotkania filmowe – Noc Filmożerców, Nowe Horyzonty Edukacji Filmowe w kinie Awangarda w Olsztynie (90%), 12 osób zainteresowało się propozycją Maratonu Polskich Filmów Filmoteki Szkolnej, 30 % ankietowanych chce kręcić własne filmy.

Działająca już w naszej szkole ekipa filmowa jest niezwykle aktywna. Bierze udział w projekcie Filmoteki Szkolnej – przygotowują się do realizacji własnego filmu – etiudy. Piszą scenariusz, wykonują zadania  w ramach kursu internetowego. Spotykamy się w ramach zajęć z edukacji filmowej. Pragniemy zorganizować kilka imprez filmowych dla najbardziej zainteresowanych. Zachęcamy do spotkań filmowych, bo dają one możliwość poznania języka filmu i krytycznego odbioru ruchomego obrazu.

Magdalena Rudnicka

Osoby zainteresowane filmem i jego tworzeniem zapraszamy na warsztaty w czwartek 10 listopada 2011 r. na ósmej godzinie lekcyjnej, sala 01.

Ta strona korzysta z plików cookies. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk